Klasa, odzyskiwanie podmiotowości, wytwarzanie wspólnoty? O sukcesie „dobrej zmiany”. Zaproszenie na kwietniową Socjologiczną Niedzielę w Panato Café

Justyna Kajta
13:28, 16 Marzec 2018

Polskie Towarzystwo Socjologiczne o. Wrocław, Fundacja 2Bfair oraz Panato Café serdecznie zapraszają na panel dyskusyjny w ramach cyklu „Socjologiczne Niedziele w Panato Café” pt. Klasa, odzyskiwanie podmiotowości, wytwarzanie wspólnoty? O sukcesie „dobrej zmiany”, który odbędzie się w niedzielę, 8 kwietnia 2018 roku, o godzinie 16:00 w Panato Café (ul. Jedności Narodowej 68a).  Gośćmi spotkania będą: dr hab. Maciej Gdula (Instytut Socjologii, Uniwersytet Warszawski), dr Marzena Cichosz (Instytut Politologii, Uniwersytet Wrocławski) oraz dr Justyna Kajta (socjolożka, badaczka). Spotkanie poprowadzi dr Ewa Banaszak (Instytut Socjologii, Uniwersytet Wrocławski).

Wybory parlamentarne w październiku 2015 roku, w wyniku których Prawo i Sprawiedliwość uzyskało możliwość samodzielnego rządzenia krajem, stały się punktem zwrotnym w polskiej polityce. Po ośmiu latach rządów centro-liberalnej koalicji PO-PSL rząd tworzy partia prawicowo-konserwatywna. Czym przyciągnęła do siebie wyborców i co powoduje, że pomimo kontrowersyjnych decyzji oraz wydarzeń (m.in. konflikt wokół Trybunału Konstytucyjnego, reforma medialna, reforma sądownictwa, protest medyków, Czarny Protest, pogarszające się relacje z UE) nie traci poparcia w sondażach?

Punktem wyjścia do dyskusji będzie raport „Dobra zmiana w Miastku. Neoautorytaryzm w polskiej polityce z perspektywy małego miasta” pod redakcją Macieja Gduli oraz będąca rozwinięciem te raportu książka „Nowy autorytaryzm”. Obie pozycje prezentują wnioski płynące z badań jakościowych -  wywiadów z mieszkańcami „Miastka”, niewielkiego miasta w Polsce centralnej, w którym PiS w wyborach zdobył prawie 50% poparcia. Popularność, którą szybko zyskały badania Macieja Gduli, pokazuje, jak duże zainteresowanie budzą sukces PiS , jego wyborcy i ich motywacje. Zarazem badacze i politycy niechętnie decydują się na systematyczne badania elektoratu PiS i zdobywanie wiedzy o nim. Jednocześnie obserwujemy rosnącą polaryzację społeczeństwa (PiS–niePiS), wzmacnianą stereotypami funkcjonującymi w dyskursie publicznym na temat obu grup. Na przykład powszechna jest opinia o kupowaniu wyborców PiS Programem 500+, a jak pokazuje wspomniany raport, bardzo duże znaczenie ma retoryka antyestablishmentowa, jaką prezentuje partia rządząca (w tym rozliczanie dotychczasowych elit), poczucie odzyskiwania podmiotowości oraz poczucie moralnej wyższości (m.in. wobec skorumpowanych elit oraz uchodźców).